18 januari 2017

Muziekles met kleuren

De kleurmuziek van de Jostiband

Op het Rozelaarkoor&Orkest en in vrijwilligerswerk op een basisschool maak ik gebruik van de kleurmuziek die o.a. de Jostiband gebruikt.  Bij deze muziek kun je de hele melodie in kleuren spelen, wat voor sommige leeftijdniveaus geschikt is. Voor kinderen waar dat te moeilijk voor is, kun je ook alleen de bastonen van het akkoord laten spelen. Dat is de eerste letter van het akkoord dat boven de notenbalk staat. Het handigst is het als de akkoorden maximaal 1 keer per maat wisselen.

Via www.jostiband.nl en www.kleurmuziek.com kun je boeken en stickers bestellen en via www.notatieinkleur.nl kun je kleurmuziek downloaden. Daar vind je ook een legger, die je op elk klavierinstrument kunt leggen, i.p.v. stickers. Handig als je ergens wilt spelen waar geen stickers zijn.

 

Stickers kun je natuurlijk ook zelf maken van gekleurd papier. Ga daarbij uit van de volgende kleuren:

C = geel

D = blauw

E = bruin

F = groen

G = rood (sommige sites gebruiken roze i.p.v. rood)

A = wit

B = zwart (let op: bij ‘Duitse’ klokkenspelen klinkt de B als een ‘Nederlandse’ Bb, de ‘Nederlandse’ B is daar een H)

 

Materiaal

  • Gekleurde rondjes van ongeveer 10 cm doorsnee, in de kleuren van de kleurmuziek. Je kunt hier de namen van de tonen ook opschrijven.
  • Een aantal klokkenspelen / xylofoons / klankstaven / keyboards met gekleurde stickertjes volgens de kleurmuziek
  • Eventueel percussie-instrumenten
  • Gitaar

 

Liederen

Ik heb voor verschillende liederen een kant-en-klare les geschreven. De werkwijze kun je natuurlijk ook vertalen naar andere liederen.

 

Het kleurenspel

  • Leer eerst het lied aan.
  • Laat een paar kinderen op de klokkenspelen, etc. (en evt percussie) spelen. Houd het rode rondje omhoog als het G-akkoord vermeld staat. Houd het gele rondje omhoog als het C-akkoord vermeld staat en het blauwe rondje bij het D-akkoord, etc.

 

Variatie

  • Laat een ouder kind of onderwijsassistent de rondjes omhoog houden, zodat jij kunt meespelen op de gitaar.
  • Gebruik de kleurnotatie als een keuze-opdracht (bijvoorbeeld bij het werken in hoeken)
  • Maak in de bovenbouw groepjes van 5 personen, waarbij 1 persoon de bastonen speelt, een ander de melodie, een ander evt. percussie en een aantal personen zingt. Laat de groepen dit aan elkaar presenteren.